مقالات

خانه » اسلایدر, اندیشه ای, دکتر محمّد مهدی فیضی پور » باز خوانی اندیشه سیاسی امام خمینی (۱)

باز خوانی اندیشه سیاسی امام خمینی (۱)

انديشه سياسي امام خميني(ره)

طلیعه

رهبران همه انقلاب ­های جهان در ثبت و عدم ثبت آثار و اندیشه­ های خود به سه گروه قابل تقسیم اند؛

اوّل؛کسانی که توفیق ثبت اندیشه ­های خود را نیافته ­اند؛

دوّم؛افرادی که فقط مقداری از آثارشان به ثبت رسیده است؛

سوّم؛رهبرانی که در زمان حیات و زندگی خود توانستند آثار و اندیشه­ های خود را به ثبت برسانند.

امام خمینی(ره) از بزرگترین اندیشمندانی است که توانستند در دوران حیات پر برکت­شان منویّات خود را در قالب کتاب ­ها، سخنرانی ­ها، احکام، بیانیه ها و… ثبت و ضبط نمایند.علاوه اینکه اندیشه سیاسی ایشان با تأثیرپذیری از: عرفان ناب شیعی، فقه پویا و کارآمد، فلسفه الهی- اسلامی ، برهان جدلی و کلام شیعی، معرفت­ شناسی، انسان ­شناسی و هستی­ شناسی اسلامی؛ ازعمق، غنا، پویایی و ماندگاری برخودار است.انسجام، جامعیت، چارچوب منطقی،بهرمندی از روش­ها، ابزارها و اهداف معقول و مشروع بر این ژرفایی افزوده است.

ایدئولوگ بودن؛قابلیت استدلال؛ جهانی شدن؛ از منظر مخالفان و موافقان؛ همه چیز را از خداوند دانستن و خود را هیچ انگاشتن، عناصری است که فقط روایت­گر اندیشه و رفتار شخصیّت بی ­نظیری چون امام خمینی است. پس شایسته بلکه بایسته است اندیشه ­های ایشان باز خوانی و معرفی شود تا شاخصی مطمئن در زندگی فردی و اجتماعی جوامع بشری باشد. ان شاء اللّه الرَّحمَن.

۱٫ معناشناسی؛

۱-۱٫ اندیشه؛در لغت؛ یعنی، تفکر و تأمل(معین، ۱۳۸۷، ص۱۰۰). و رأی، تدبیر و تصور. (دهخدا، ۱۳۷۷، ج۳، ص۳۵۳۸).

نوعی از فعالیت ذهنی انسان عاقل است که در جهت کشف نادانسته ها صورت می­گیرد. در کتب منطقی اندیشه عبارت است از: مرتب ساختن امور معلوم برای کشف مجهول.(دکتر محمد خوانساری، منطق صوری، ص۱۱). گفتنی است از اندیشه به عنوان حرکت ذهن از مبادی(معلومات تصوری یا تصدیقی) به سوی مطلوب نیز یاد می‌شود.

۱-۲٫ سیاست؛یعنی حکم راندن بر رعیت و اداره کردن امور مملکت، حکومت کردن، ریاست کردن، حکومت، ریاست، حکومت داری، عدالت، داوری، (معین، ۱۳۸۷، ص۵۲۹)، پاس داشتن ملک و رعیت داری کردن (دهخدا، ۱۳۷۷، ج۹، ص۱۳۸۶۵) و اصلاح امور خلق. (عمید، ۱۳۷۶، ص۲۰۶).

۱-۳٫ سیاسی؛ واژه­ای است منسوب به سیاست. (دهخدا، ۱۳۷۷، ج۹، ص۱۳۸۶۶/ معین، ۱۳۸۷، ص۵۲۹). و کسی که به کارهای سیاسی بپردازد. (عمید، ۱۳۷۶، ص۲۰۶).

۱-۴٫ اندیشه سیاسی؛مجموعه­ های از آراء و عقاید است که به شیوه­ای عقلانی، منطقی و مستدل، درباره چگونگی سازمان دادن به زندگی سیاسی مطرح می­ گردد که می ­تواند توصیفی یا تبیینی باشد.(حسین بشریه، تاریخ اندیشه سیاسی در قرن بیستم، ص۱۷).

۱-۵٫ اندیشمند سیاسی؛  اندیشمند سیاسی کسی است که بتواند درباره آراء و عقاید خود به گونه ه­ای عقلانی و منطقی استدلال کند، تا جایی که اندیشه ­های او دیگر آراء و ترجیحات شخصی به شمار نرود. (حسین بشریه، تاریخ اندیشه سیاسی در قرن بیستم، ص۱۷).

۲٫ اهداف اندیشه سیاسی؛

۲-۱٫ هدف اندیشه سیاسی نه فقط توضیح علمی، که تغییر واقعیت همراه با سرزنش یا تأیید اخلاقی است. (حسین بشریه، تاریخ اندیشه سیاسی در قرن بیستم، ص۱۸).

۲-۲٫ در واقع هدف اندیشه سیاسی یافتن راه­ هایی است برای بالابردن کارآمدی حوزه سیاسی و اداره بهتر جامعه.(فرهنگ رجایی، تحول اندیشه سیاسی در شرق باستان، ص۱۴).

۳٫ ویژگی­ های اندیشه سیاسی؛

۳-۱٫ انسجام در ساختار و محتوا (صورت و ماده)؛

۳-۲٫ دارا بودن حدود منطقی؛

۳-۳٫  قابلیت استدلال و برهان؛

۳-۴٫ بهره ­مندی از ابزار معقول و مشروع؛

۳-۵٫  بهره ­مندی از روش­های معقول و مشروع؛

۳-۶٫  بهره­ مندی از اهداف الهی.

۴٫ ویژگی­ های اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)

۴-۱٫  تأثیرپذیری از عرفان ناب شیعی؛

۴-۲٫  تأثیرپذیری از فقه پویا و کارآمد؛

۴-۳٫ تأثیرپذیری از فلسفه الهی- اسلامی ؛

۴-۴٫ تأثیرپذیری از برهان جدلی و کلام شیعی؛

۴-۵٫ تأثیرپذیری از معرفت ­شناسی، انسان ­شناسی و هستی ­شناسی اسلامی؛

۴-۶٫ عمق، غنا، پویایی و ماندگاری اندیشه­ های ایشان؛

۴-۷٫ انسجام، جامعیت و دارای چارچوب منطقی؛

۴-۸٫ بهرمندی از روش­ ها، ابزار و اهداف معقول و مشروع؛

۴-۹٫ ایدئولوگ بودن ایشان، در عرصه­ های مختلف؛

۴-۱۰٫ قابلیت استدلال داشتن اندیشه­ های ایشان؛

۴-۱۱٫ جهانی ­شدن اندیشه ­های ایشان، از منظر مخالفان و موافقان؛

۴-۱۲٫  همه چیز را از خداوند دانستن و خود را هیچ انگاشتن.

۵٫ ابعاد اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)

۵-۱٫ ایدئولوگ بودن انقلاب اسلامی جهانی است؛

۵-۲٫ شاخص و معیاری برای ارزیابی حرکت هر انقلاب الهی است؛

۵-۳٫ الگو و مصلح دینی در جهان معاصر است.

نظر بگذارید