مقالات

خانه » سیاسی » اولین مصاحبه فرامرزی نشریه حیات – شماره ۷۴

اولین مصاحبه فرامرزی نشریه حیات – شماره ۷۴

Afghanistan_map

شیعیان افغانستان به روایت امام جمعه غرب کابل
مصاحبه کوتاه با حضرت آیت الله واعظ‌زاده بهسودی، امام جمعه غرب کابل

پیش‌نوشت: انجام این مصاحبه با توجه به مسافت طولانی و مشغله‎‌های دینی و سیاسی آیت الله واعظ زاده امری دشوار بود که با کمک و مساعدت آقای سادات این امر محقق گردید. با توجه به کمبود وقت حضرت آیت الله واعظ زاده، ایشان به سوالات نشریه ما بسیار موجز پاسخ دادند با این وجود از ایشان  به پاس این‌که وقتشان را در اختیار ما قرار دادند؛ سپاس گذاریم

حیات: چند درصد جمعیت افغانستان را شیعیان تشکیل می‌دهند؟
بر اساس برخی آمارها نفوس شیعیان افغانستان بین ۳۰ تا ۳۵ درصد خوانده شده است؛ که اکثریتشان شیعه دوازده امامى (جعفرى)اند و تنها ۳ درصد شیعیان را پیروان مذهب اسماعیلیه تشکیل میدهند که بیشتر در خارج از «هزاره‏جات»، در ولایات «بدخشان» و «بغلان» و «پروان» حضور دارند؛ شیعیان دوازده امامی که بیشتر از شیعیان هزاره تبار هستند و  ۵ درصد شیعیان غیرهزاره، اعم از پشتون، تاجک، ازبک، قزلباش، بیات، ایماق و… میباشند؛ شیعیان افغانستان اکثراً در مرکز افغانستان متمرکزند. از مجموع ۳۴ استان افغانستان، تنها در ۲۷ استان شیعیان حضور دارند.

حیات: در حال حاضر وضعیت شیعیان افغانستان چگونه است؟
شیعیان در افغانستان در پُستهای حکومتی و عنوانهای سیاسی، تا سرحد معاونت ریاست جمهوری و پنج وزیر در دوره نخست کرزی، سه وزیر فعلا در دوره دوم ایشان سهم دارند و نیز در ارتش و پلیس از ۱۰ الی ۱۲ درصد حضور دارند. شیعیان در بخش تجارت ۲ الی ۵ درصد و در بخش معارف و تحصیلات عالی۲۵   الی ۳۰ درصد نقش دارند و به همین ترتیب در قسمت حضور در شهرهای کلان چون هرات، مزارشریف ۲۵ الی ۳۰ درصد حضور دارند و بیشتر در اطراف شهرها زندگی می‌کنند. شیعیان افغانستان از نگاه شعور سیاسی در رده دوم قرار دارند و بیشتر نخبگان شیعه در میان جوانان دیده می‌شود، در حالی که در بین غیر شیعه، مسن‌ها نقش‌های سیاسی را ایفا می‌کنند.

حیات: منشأ اختلافات میان جامعه شیعه به خصوص اختلاف میان اقوام هزاره و سادات را در چه چیزی می‌دانید؟
اختلافات در بین تمام اقوام وجود دارد، بنابراین شیعیان هم از این امر مستثنی نیستند، ولی پراکندگیها بیشتر به دلایل سلایق مختلف و گرایشهای سمتی و منطقهای و حزبی میباشد. به باور من، اختلافاتی  که  بین شیعیان به نظر می رسد، آن‌قدر جدی نیست، در گذشته نیزاین اختلافات وجود داشته، اما دوبار تا سرحد اتحاد نیز پیش رفته‌اند، یکی در دوره «شورای اتفاق» و دیگر در دوره «حزب وحدت».

حیات: از مهم‌ترین شبهاتی که در مورد شیعیان افغانستان وجود دارد؛ حادثه افشار در منطقه غرب کابل است لطفا این حادثه را توضیح دهید.
حادثه افشار از سوی احمد شاه مسعود خلق شد که این منطقه هزاره و شیعهنشین در این حادثه، با قتل عام فجیع رو به رو گردیدند، به نحوی که سنگرهای شیعه از طرف بعضی عناصر معامله شده بودند.

حیات: افغانستان دارای تعدد اقوام و مذاهب است. نقش شیعیان افغانستان در امر «وحدت» چگونه است؟
افغانستان نمونه همگرایی شیعه و سنی بین کشورهای اسلامی است. شیعیان همواره در امر وحدت پیشگامند، زیرا شورای اخوت را شیعیان ایجاد کرده و تا هنوز مدیریت کرده و میکنند.

حیات: یکی از رسانه‌های ضد وحدت میان شیعه و اهل سنت به نام «اهل بیت» توسط فردی به نام «حسن الله‌یاری» که فردی افغان است اداره می‌شود. نظر شما درباره این شبکه چیست؟
این شبکه جهت مثبت و منفی دارد، جنبه مثبتش این است که شیعه را در حالت تهاجم قرار داده است در حالی که قبلاً در موضع دفاعی بود، اکنون باید آنان ثابت نمایند که پیشینیانشان غاصب نبودند و جهت منفیاش این است که تعبیرات رکیک و جملات بسیار شدید دارد و این روش از منطق جدال احسن نمیباشد، که تبعات سوء آن گرفتن دهها قربانی در مکانهای که شیعیان اقلیت دارند، میباشد. بنابراین نفعشان کمتر از ضررشان میباشد.

حیات: مرکز اسلامی موسوم به «ملک عبدالله» (پادشاه کنونی عربستان) در مساحت وسیع و روی تپه مرنجان، در مرکز شهر کابل ساخته خواهد شد. قرارداد ساخت این مرکز میان یوسف نیازی، وزیر حج و اوقاف افغانستان و بندر بن محمد الحجار، وزیر حج عربستان سعودی به امضا رسیده است. به نظر شما این اقدام سبب تسریع بخشیدن به افراطگرایی و گرایش به وهایت میگردد؟ایجاد این مرکز تشدید افراطگرایی است، مانند مرکز اسلامی که در پاکستان ایجاد شده بود، در صورتی که این کار انجام پذیرد، آینده بسیارخطرناکی خواهد داشت، فکر میکنم فضای خوب و دوستی شیعه و سنی را در افغانستان تبدیل به فضای دشمنی خواهد کرد.

حیات: اثرگذرای انقلاب اسلامی در افغانستان چگونه است؟ آیا تفکر امام خمینی رحمت‌الله‌علیه محدود به مرزهای جغرافیایی ایران است؟
انقلاب اسلامی ایران و تفکر امام خمینی رحمت‌الله‌علیه بدون شک قابل اعتنا و چشمگیر بوده است و تاثیرات انقلاب امام خمینی رحمت‌الله‌علیه در تمام جهان اسلام، به خصوص کشور افغانستان به وضوح قابل ملاحظه هست و هیچ کس نمیتواند آن را کتمان کند.

 

نظر بگذارید