مقالات

خانه » فرهنگی » جنگ در تلویزیون – شماره ۷۵ و ۷۶

جنگ در تلویزیون – شماره ۷۵ و ۷۶

دفاع+مقدس-برنامه-رادیو-کشتی

بررسی بازنمایی دفاع مقدس در سریال های رسانه ملی
مشهور است که دوره‌ای در دهه ی ۷۰ ، ساختن فیلم در حوزه‌ی دفاع مقدس آسان‌ترین مسیر برای ورود به عرصه فیلم‌سازی محسوب می شد و وزارت ارشاد، طبق قانونی نانوشته، به واسطه‌ی سیاست‌های حمایتی‌اش، فیلم‌سازان و فیلمنامه‌نویسان را (با هر تفکر و اعتقادی) به سمت تولید آثاری در این حوزه سوق می‌داد. نتیجه‌ی این نوع مدیریت البته بدون مطالعه‌ی نتایج نیز روشن است؛ بالا رفتن کمیّت تولیدات ژانر دفاع مقدس و قربانی شدن کیفیت و «معنا» در این آثار. حاکمیت «توپ و تانک و ترقه» بر معناهای انسانی و الهی دوران دفاع مقدس از سویی، و غلبه‌ی داستان‌های تخیلی، تیپ‌های کلیشه‌ای و شخصیت‌های میانه از سوی دیگر،  از نتایج همین نوع مدیریت  است که می‌توان آن را «مدیریت صورت» نامید.
تلویزیون ایران در سال‌های دفاع مقدس و پس از آن چه عملکردی در حوزه‌ی دفاع مقدس داشته است؟ رسانه ملّی، از نظر کمیّتِ تولیدات در این حوزه دست پُری دارد. حجم قابل توجهی از سریال‌ها، مستندهای کوتاه و بلند، برنامه‌های گفتگومحورِ مناسبتی و غیرمناسبتی، کلیپ‌ها و میان‌برنامه‌های کوتاه (که جایگاه تقریبا ثابتی در کنداکتور پخش پنج شنبه‌ها و جمعه‌های تلویزیون داراست) و موارد دیگر نشان می‌دهد در مدیران تلویزیون، عزمی جدی برای روایت و بازخوانی این ۸ سالِ طلایی تاریخ معاصر ایران وجود دارد. اما آیا هم زمان با این «مدیریتِ صورت»، «مدیریت معنا» و نظارت دقیق بر محتوا نیز اتفاق افتاده است؟
«واقعیت تلویزیونیِ» دفاع مقدس، تا چه اندازه به واقعیت این پدیده شبیه است؟
این پرونده، قصد دارد پاسخ این پرسش‌ها را با بررسی عملکرد تلویزیون بیابد

نظر بگذارید